علت کمردرد ناگهانی چیست و چگونه درمان می‌شود؟

  • تاریخ: مهر ۱, ۱۴۰۰
  • دسته بندی: مقالات
  • دیدگاه کاربران: بدون دیدگاه
  • تعداد بازدید: 2549 بار

کمردرد ناگهانی یک بیماری بسیار شایع است. معمولا در عرض چند هفته بهتر می‌شود، اما گاهی اوقات ممکن است طولانی‌تر شود و دوباره عود کند. روش‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید برای تسکین کمردرد انجام دهید. علاوه بر این، مانند بسیاری از بیماری‌ها، تشخیص زودهنگام در کمردرد بسیار مهم است. برای درمان کمردرد از جراحی به ندرت استفاده می‌شود. ما در این مقاله به طور کامل به بررسی علت کمر درد ناگهانی، علت، علائم و درمان آن  پرداخته‌ایم.

کمردرد ناگهانی

منابع کمردرد 

گاهی اوقات، دقیقاً می‌دانید چرا کمرتان درد می‌کند. شاید شما به طرز ناخوشایندی چیزی را بلند کرده‌اید و درد را فوراً احساس کرده‌اید. یا شاید پزشک شما سال‌ها است به شما هشدار می دهد که وضعیت بد بدن شما منجر به درد کمر می‌شود.  از سایر منابع کمردرد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

ستون فقرات کمری، که در قسمت پایین کمر قرار دارد، نقش مهمی در تحمل وزن بالای بدن ایفا می‌کند. همچنین مسئول حرکات روزمره مانند خم شدن، پیچاندن و هماهنگ کردن ماهیچه‌های باسن، ساق پا و لگن است. به دلیل استفاده زیاد، استخوان‌ها، ماهیچه‌ها، رباط‌ها، دیسک‌ها و اعصاب موجود در ستون فقرات کمری بسیار مستعد آسیب و ساییدگی در طول زمان هستند و باعث ایجاد درد در ناحیه کمر می‌شوند.

کمر درد ناگهانی 

کمردرد ناگهانی نوعی درد است که در اثر کشش ماهیچه‌های کمر به ویژه در اثر استرس، خستگی، بلند کردن اجسام سنگین، قرار گرفتن در معرض تهویه مطبوع ایجاد می‌شود و می‌تواند به عنوان علامت برخی از بیماری‌ها نیز دیده شود. وقتی ستون فقرات گردنی که به شکل حرف C است صاف می‌شود، اعصابی که به شانه و پشت می‌روند فشرده شده و تحت فشار قرار می‌گیرند. با این فشار عضلات منقبض می‌شوند و کمردرد ایجاد می‌شود.

علائم کمردرد ناگهانی 

علائم کمردرد شامل موارد زیر است:

  • درد مبهم در لگن 
  •  گرفتگی عضلات 
  • درد شدید و سوزن سوزنی که از ناحیه کمر شروع می شود و در یک پا حرکت می کند
  • دردی که با نشستن بدتر می شود و در حین راه رفتن سریع بهبود می یابد
  • دردی که به طور قابل توجهی در صبح شدیدتر است

ممکن است افراد این درد ها را به صورت مداوم داشته باشند و یا ممکن است برخی اوقات این درد را تجربه کنند. در هر صورت احساس این درد در افراد آنها را مجبور می سازد تا به پزشک مراجعه کنند. 

علت  کمردرد ناگهانی 

علت کمردرد ناگهانی حرکات ناگهانی است که می‌تواند باعث آسیب عضلانی یا رباط‌ها شود، مانند: بلند کردن اجسام سنگین، وضعیت نامناسبی که روی کمر و ماهیچه‌ها تاثیر می‌گذارد، ورزش نکردن، اضافه وزن، مشکلات مفاصل و ستون فقرات مانند فیبرومیالژیا، اسکولیوز و کیفوز (قوز پشت). علل شایع کمردرد عبارتند از:

کشیدگی ماهیچه یا رباظ

 بلند کردن وزنه‌های سنگین مکرر یا حرکت ناگهانی ناخوشایند می‌تواند ماهیچه‌های پشت و رباط‌های ستون فقرات را تحت فشار قرار دهد. فشار مداوم بر پشت می‌تواند باعث اسپاسم دردناک عضلات شود.

برآمدگی یا پارگی دیسک‌ها

دیسک‌ها به عنوان بالشتک بین استخوان‌ها (مهره‌ها) در ستون فقرات عمل می‌کنند. مواد نرم داخل دیسک می‌توانند برآمده یا پاره شده و بر روی یک عصب فشار بی‌آورند. ممکن است پارگی دیسک و یا برآمدگی آن بدون کمردرد باشد که اغلب به صورت تصادفی هنگامی که به دلایل دیگری تصویر برداری انجام می‌دهید، مشاهده می‌شود.

آرتروز

 آرتروز می‌تواند کمر را درگیر کند. در برخی موارد، آرتریت در ستون فقرات می‌تواند منجر به تنگ شدن فضای اطراف نخاع شود، وضعیتی که تنگی نخاع نامیده می‌شود.

پوکی استخوان

پوکی استخوان که بیشتر در زنان دیده می‌شود، می‌تواند باعث کمردرد، شکستگی استخوان‌های پشت و در نتیجه کوتاه شدن قد شود. درد و حساسیت متمرکز در پشت می‌تواند بسیار شدید باشد. به منظور جلوگیری از قوز پشت ناشی از کمردرد، ورزش‌هایی که عضلات پشت را تقویت می‌کنند، علاوه بر درمان دارویی توصیه می‌شود.

عوامل خطر کمردرد ناگهانی

هر کسی ممکن است دچار کمردرد شود، حتی کودکان و نوجوانان. برخی عوامل ممکن است سبب افزایش خطر کمر درد شوند که این عوامل عبارتند از:

  • سن: کمردرد با افزایش سن، از سن ۳۰ یا ۴۰ سالگی شایع‌تر است.
  • عدم ورزش: عضلات ضعیف و بلا استفاده در کمر و شکم ممکن است منجر به کمردرد شود.
  • اضافه وزن: وزن اضافی بدن فشار بیشتری را به کمر شما وارد می‌کند.
  • بیماری‌ها: برخی از انواع آرتروز و سرطان می‌توانند به کمردرد کمک کنند.
  • شرایط روانی: به نظر می‌رسد افرادی که مستعد افسردگی و اضطراب هستند بیشتر در معرض کمردرد هستند.
  • سیگار کشیدن: سیگار کشیدن می‌تواند جریان خون در ستون فقرات را کاهش داده و خطر پوکی استخوان را افزایش دهد.

درمان کمر درد ناگهانی

درمان کمردرد ناگهانی 

کمردرد روش‌های درمان متفاوتی دارد و برخی از درمان‌ها می‌توانند خانگی باشند مانند استفاده از کمپرس یخ و گرم و استراحت و کاهش فعالیت‌های سنگین. درمان‌های دیگر نظیر فیزیوتراپی،تزریق داروهای استروئیدی، استفاده از مسکن و در نهایت جراحی بر کاهش درد کمردرد موثر‌اند. در ادامه به بررسی روش‌های درمانی پرداخته‌ایم: 

تمرینات کششی سبک

وقتی می‌پرسیم چه چیزی برای کمردرد مفید است، یکی از اولین چیزهایی که به ذهن می‌رسد، تمرینات کششی سبک است. تمرینات کششی سبک را می‌توان برای افزایش تحرک ناحیه دردناک و شل شدن عضلات انجام داد. این‌ تمرین‌ها شامل تمریناتی با کشش آهسته پشت، کشیدن پاها به سمت قفسه سینه یا کشش ستون فقرات می‌شوند. نکته مهم این است که حرکاتی را انتخاب کنید که باعث افزایش درد شما نشود و بتوانید به راحتی انجام دهید.

استفاده از مسکن‌ها

برای کمردردهای خفیف تا متوسط ​​می‌توان از مسکن‌های بدون نسخه استفاده کرد. معمولاً داروهایی مانند ایبوپروفن یا پاراستامول برای این منظور ترجیح داده می‌شوند. با این حال، قبل از استفاده از هر دارویی، باید دستورالعمل‌ها را به دقت بخوانید و در صورت لزوم با یک متخصص مشورت کنید.

پیلاتس و یوگا

پیلاتس و یوگا روش‌های عالی برای افزایش انعطاف پذیری، بهبود قدرت عضلانی و اصلاح وضعیت بدن هستند پیلاتس به ویژه در تقویت عضلات مرکزی موثر است. یوگا نه تنها انعطاف پذیری را افزایش می‌دهد، بلکه می‌تواند به آرامش و کاهش استرس نیز کمک کند. این نوع تمرینات را می‌توان برای افراد مبتلا به کمردرد تجویز کرد، بنابراین توصیه می‌شود که با مربی انجام شوند.

تمرینات قلبی

تمرینات قلبی در کاهش کمردرد و همچنین بهبود سلامت کلی موثر هستند. فعالیت‌های قلبی مانند شنا، پیاده روی و دوچرخه سواری می‌توانند درد را تسکین دهند و در عین حال ماهیچه‌هایی که پشت را پشتیبانی می‌کنند را تقویت کنند.

ماساژ درمانی

ماساژ می‌تواند تنش عضلانی را کاهش دهد، گردش خون را افزایش دهد و آرامش کلی را فراهم کند. هنگامی که ماساژ درمانی توسط یک ماساژور حرفه‌ای اعمال می‌شود، می‌تواند کمردرد را تسکین دهد و عضلات را شل کند. ماساژ ممکن است توصیه شود، به خصوص برای کمردرد ناشی از استرس یا اسپاسم عضلانی.

داروهای مسکن تجویزی

برای کمردرد مزمن یا شدید، پزشکان اغلب مسکن‌های تجویزی را توصیه می‌کنند. این داروها می‌توانند شدت درد را کاهش دهند و ادامه زندگی روزمره را برای بیماران آسان‌تر کنند. با این حال، آنها می‌توانند اعتیادآور باشند یا با استفاده طولانی مدت عوارض جانبی ایجاد کنند. بنابراین، لازم است طبق توصیه پزشک در مورد استفاده از این داروها استفاده شود.

شل کننده‌های عضلانی

شل کننده‌های عضلانی، که به کاهش اسپاسم یا تنش عضلانی کمک می‌کنند، ممکن است برای کمردرد تجویز شوند. این داروها به طور کلی برای استفاده کوتاه مدت و تسکین علائم و نه علت درد توصیه می‌شوند.

درمان‌های تزریقی

در برخی موارد، تزریق استروئیدها یا داروهای بی حس کننده ممکن است مستقیماً در ناحیه آسیب دیده برای تسکین کمردرد انجام شود. این تزریق‌ها به ویژه برای شرایطی مانند التهاب ریشه عصبی یا فتق دیسک مفید هستند.

گزینه‌های جراحی

در مواردی که روش‌های درمانی دیگر مؤثر نیستند یا مشکل ساختاری در ستون فقرات وجود دارد، جراحی ممکن است یک گزینه مناسب درمانی باشد. شرایطی مانند فتق دیسک، تنگی ستون فقرات یا اسکولیوز را می‌توان با جراحی درمان کرد. با این حال، جراحی یک گام جدی است و با توجه به خطرات و مزایای احتمالی آن، مشاوره با متخصص ضروری است.

 

نظرات