بهترین جراح مغز و اعصاب در ایران کیست ؟

  • تاریخ: بهمن ۱۰, ۱۳۹۸
  • دسته بندی: مقالات
  • دیدگاه کاربران: ۴ دیدگاه
  • تعداد بازدید: 4602 بار

متخصص مغز و اعصاب به فردی گفته می‌شود که در زمینه درمان بیماری‌ها و اختلالاتی که بر سیستم عصبی تاثیر می‌‌گذارند تخصص دارد. سیستم عصبی شامل مغز، ستون فقرات، نخاع و اعصاب پیرامونی است. متخصص مغز و اعصاب روش‌ های درمانی جراحی و غیر جراحی را به بیماران و در همه سنین ارائه می‌‌دهد. برای درمان بیماری ها و مشکلات مغز و اعصاب معمولا افراد به سراغ بهترین جراح مغز و اعصاب خواهند رفت.

جراحی مغز و اعصاب زیرشاخه های فروانی دارد!

اکثر متخصصین مغز و اعصاب بیشتر از عمل جراحی مغز به انجام عمل جراحی ستون فقرات می‌‌پردازند. تعداد زیادی از متخصصین مغز و اعصاب در زمینه انواع خاصی از مشکلات ستون فقرات از قبیل ستون فقرات ناحیه گردن، اختلالات ناحیه لومبر، آسیب دیدگی ستون فقرات، و مشکلات مرتبط با بالا رفتن سن تخصص دارند. متخصص مغز و اعصاب کودکان به درمان کودکان و اطفال می‌‌پردازد و سایر متخصصین در زمینه درمان مشکلات و اختلالات بزرگسالان تخصص دارند.

قبل از اینکه ویژگی های یک جراح خوب را شرح داده نکته ای را باید در نظر گرفت. در برخی موارد صدمات و مشکلات به وجود آمده برای مغز و سیستم عصبی و ستون فقرات به گونه ای است که باید در اولین فرصت جراحی انجام پذیرد. در چنین مواقعی بهترین جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات قطعا در دسترس ترین آن می باشد. اما در برخی موارد بیمار فرصت این را دارد تا به جستجوی بهترین باشد تا با اعتماد کامل به پزشک تصمیم به جراح بگیرد.

دکتر فهیم باغبان بهترین جراح مغز و اعصاب ایران

جهت تعیین نوبت معاینه توسط دکتر فهیم باغبان می توانید با شماره های موجود در سایت تماس حاصل فرمایید :

۹۲۱ ۷۱ ۸۸۸ – ۰۲۱ (روز های شنبه و سه شنبه ساعت ۱۷ الی ۲۰)

۲۴ ۸۷ ۴۳۶ – ۰۹۱۲ ( همه روزه)

چه موقع باید به بهترین دکتر مغز و اعصاب مراجعه کرد؟

متخصص مغز و اعصاب بر روی مغز و عملکرد آن کار می‌کند اما حقیقت این است که متخصص مغز و اعصاب علاوه بر عمل جراحی مغز می‌تواند کارهای بسیار زیادی را انجام دهد. در حقیقت حدود ۷۰ درصد زمان متخصصین مغز و اعصاب به درمان مشکلات ستون فقرات، درمان درد کمر، درمان درد گردن، درمان فتق دیسک، بیماری تحلیل برنده دیسک و حتی درد پا اختصاص دارد.

متخصص مغز و اعصاب با سیستم اعصاب مرکزی سروکار دارد که از قسمت مغز شروع می‌شود و تا ستون فقرات امتداد می‌یابد و شاخه‌های متعدد آن به همه نقاط بدن می‌روند. معمولاً دردی که شما در نقاط مختلف بدن خود احساس می‌کنید از سیستم عصبی بدن شما عبور می‌کند.

متخصص مغز و اعصاب می‌تواند به درمان تعداد زیادی از اختلالات دردناک از قبیل درد پایین کمر، سکته مغزی، سیاتیک، درد مزمن، صرع، و تحت فشار بودن اعصاب بپردازد. این بیماری‌ها می‌‌توانند در ابتدا در یک نقطه از بدن خود را نشان دهند سپس به مکان دیگری بروند به عنوان مثال علائم مربوط به سندرم تونل کارپال می‌‌تواند به مشکلات دیسک گردن ارتباط داشته باشد.

 تعداد زیادی از افراد تصور می‌کنند که متخصص مغز و اعصاب پزشکی است که به انجام جراحی‌های پیچیده می‌پردازد اگرچه این مسئله حقیقت دارد و متخصص مغز و اعصاب به انجام عمل جراحی در ستون فقرات و مغز می‌‌پردازد، در زمینه تجویز روش‌های غیر جراحی و روش‌های درمان مراقبتی نیز تخصص دارد.

هنگامی‌ که پزشک مغز و اعصاب مراجعه می‌کنید وضعیت شما را ارزیابی می‌‌کند و به تشخیص قطعی می‌‌رسد سپس یک برنامه درمانی جامع که دارای ماهیت پیشرونده است را برای شما طراحی می‌کند. به عنوان مثال می‌‌توان درد کمر را به کمک داروهای ضد التهاب درمان کرد، ورزش درمانی و سایر روش‌های غیر جراحی نیز می‌توانند به بیمار کمک کنند.در صورتی که این روش‌های درمانی نتوانند به بهبود مشکل شما کمک کنند و بهبود وضعیت شما مستلزم انجام عمل جراحی باشد پزشک دستور بستری شدن در بیمارستان را خواهد داد.

تحصیلات بهترین جراح مغز و اعصاب

دوره‌های تخصص مغز و اعصاب نسبت به سایر تخصص‌های پزشکی طولانی‌تر است و آموزش در این حوزه بسیار دشوار است. متخصص مغز و اعصاب علاوه بر دوره‌های تحصیل در دانشگاه باید به مدت یک سال و نیم دوره انترنی را بگذارند و دوره رزیدنتی او بیش از چهار سال است. پس از این مدت نیز تعداد زیادی از دانشجویان تصمیم می‌‌گیرند که دوره فلوشیپ را بگذرانند تا در نقاطی مانند ستون فقرات تخصص کسب کنند.

پیچیدگی سیستم عصبی و عملکرد آن به چنین سطح کاملی از اطلاعات و دانش و وسایل و تجهیزات تخصصی نیاز دارد. امروزه عمل‌های جراحی مغز و اعصاب نسبت به گذشته از دقت بالایی برخوردار هستند. روش‌ها و فناوری‌های نوین به متخصصین مغز و اعصاب کمک می‌کند بتوانند با کمترین میزان تهاجم انجام عمل جراحی بپردازند که به این نوع جراحی، عمل جراحی کم تهاجمی گفته می‌شود. در این روش از وسایل مخصوص برای ایجاد برش‌های بسیار کوچک به منظور دسترسی به موضع مورد نظر استفاده می‌شود.

تعداد زیادی از متخصصین مغز و اعصاب از فناوری تصویربرداری سه‌ بعدی برای تهیه تصاویر سه بعدی و مشاهده مغز و ستون فقرات استفاده می‌کنند. این تصاویر باعث می‌‌شوند که ایمنی و دقت جراحی افزایش یابد. متخصص مغز و اعصاب یک دیدگاه کلی در خصوص سیستم ایمنی بدن شما و مشکلی که دارید اعم از درد مزمن، بیماری تحلیل برنده و تروما را در اختیار شما قرار خواهد داد. قطعا یک متخصص مغز و اعصاب خوب با شما در خصوص انتخاب بهترین برنامه درمانی برای رفع مشکل ایجاد شده و دستیابی به نتایج آن صحبت می‌‌کند.

ویژگی های اخلاقی جراح مغز و اعصاب

همانطور که قطعا می دانید سیستم مغز و اعصاب و ستون فقرات پیچیدگی های خاص خود را دارد که در چنین مواقعی جراحی ها یاین ناحیه از حساسیت بالایی برخوردارند. به همین دلیل یکی از ویژگی های اخلاق یکه بهترین جراح مغز و اعصاب باید داشته باشد ، صبر و بردباری می باشد. همچنین جراح باید قبل از تشخیص با صبوری به صحبت های بیمار توجه نماید تا بتواند بهترین درمان را در نظر بگیرید.

منظم بودن جراح و تعداد جراحی های آن را نیز می توان از ویژگی های یک جراح خوب دانست. اما نتیجه جراحی های یک پزشک از همه موارد ذکر شده از اهمیت بیشتری برخوردار است. یک جراح مغز و اعصاب همچون جراحان زیبایی نیازی به تبلیغات ندارد . در چنین مواردی باید از بیماران جراح درباره نتیجه جراحی های مشابه پرسو جو نمایید.

وظایف متخصص جراحی مغز و اعصاب

وظایف متخصص مغز و اعصاب شامل چه مواردی است؟

سیستم عصبی یک شبکه پیچیده از سلول‌ها و اعصاب رشته مانندی است که وظیفه انتقال پیام‌ها را از نقاط مختلف بدن به مغز و نخاع و ارسال پیام‌ها را از مغز و نخاع به سایر نقاط بدن از قبیل دست، پا و اعضای حسی بدن بر عهده دارند. نوروسرجری یا عمل جراحی مغز و اعصاب یک شاخه تخصصی در علوم پزشکی است که بر تشخیص و درمان اختلالات، بیماری‌ها و آسیب دیدگی‌های سیستم عصبی و ساختارهای محافظ آن تمرکز دارد.

این بیماری‌ها شامل اختلالاتی هستند که بر مغز، ستون فقرات، اعصاب مرکزی، جمجمه، استخوان‌های ستون فقرات، دیسک ستون فقرات، عروق خونی، رباط‌ها و سایر ساختارهای که وظیفه محافظت از بافت‌های عصبی را بر عهده دارند تاثیر می‌گذارند.

متخصصین مغز و اعصاب، جراح مغز و اعصاب و سایر متخصصین با یکدیگر همکاری می‌کنند تا بتوانند یک روش درمانی مراقبتی سرپایی را برای اختلالات پیچیده مغز و اعصاب ارائه دهند. معمولاً متخصصین مغز و اعصاب ارتباط نزدیکی با جراحان مغز و اعصاب دارند اما به انجام عمل جراحی نمی‌پردازند.

جراح مغز و اعصاب در زمینه عمل جراحی تخصص دارد اما معمولا بر اساس شرایط بیمار، سطح آسیب دیدگی و سطح سلامت عمومی او از روش‌های غیر جراحی برای درمان استفاده می‌کند. این مشکلات می‌‌تواند حاصل رشد غیر طبیعی در دوران جنینی ( مشکل مادرزادی) باشند یا به علت تحلیل رفتن بدن در پی بالا رفتن سن ، یا آسیب دیدگی ناشی از ضربه یا هر مورد دیگری از قبیل عفونت یا تومورهای نئوپلاستیک به وجود بیایند یا حتی به مشکلات و بیماری‌های سایر اعضای بدن ارتباط داشته باشند.

متخصص مغز و اعصاب می‌تواند به درمان مشکلات و اختلالات زیر بپردازد :

تومورها که شامل تومورهای مغزی ، تومورهای ستون فقرات، تومورهای اعصاب محیطی، تومورهای جمجمه یا تومورهای نخاع است. این تومورها می‌‌توانند جز تومورهای اولیه باشند و در خود بافت به وجود بیایند یا آنکه جز تومورهای متاستاز دهنده باشند و در پی وجود تومور در سایر نقاط بدن به وجود آمده باشند.

مشکلات مربوط به ستون فقرات می‌تواند باعث بروز درد کمر ، بی حسی و ضعف دست و پا، قدرت فشار قرار گرفتن اعصاب و ایجاد درد شود. این اختلالات می‌‌توانند در پی پارگی یا فتق دیسک، وارد شدن فشار بسیار زیاد به استخوان مبتلا به آرتروز، لغزش دیسک، عفونت و شکستگی دیسک به وجود بیایند.

آسیب دیدگی عصب پیرامونی یا تحت فشار قرار گرفتن اعصاب می‌تواند باعث بروز درد، بیحسی، ضعف و تحلیل رفتن عضلات صورت، دست، بازو یا پا شود. اختلالاتی نظیر سندروم تونل کارپال در مواردی که عصبی که از مچ دست عبور می‌کند تحت فشار قرار بگیرد یا فشار زیادی به آن وارد شود، بسیار شایع است.

اختلالات عصبی عروقی از قبیل سکته مغزی خونریزی مغزی ، آنوریسم ، بدشکلی عروق خونی، لخته شدن خون به علت ضربه یا بدون ضربه دیدگی از مواردی هستند که بر مغز، نخاع و بیماری شریان کارتوئید تاثیر می‌گذارند.

اختلالات مغزی از قبیل بیماری پارکینسون ، بیماری صرع ، هیدروسفالی ، و سایر مشکلاتی که شامل نقایص مادرزادی است مغز بیمار را درگیر می‌کند.

برخی از انواع عفونت‌ها بر بافت مغز و نخاع، مایع مغزی نخاعی که اطراف این ساختارها را احاطه کرده است یا مهره‌ها و دیسک و ستون فقرات تاثیر می‌گذارند. آسیب دیدگی تروماتیک مغز، استخوان‌های ستون فقرات، اعصاب و جمجمه بر عملکرد مغز و نخاع تاثیر می‌گذارند.

نظرات


مریم

بهترینید پنجه طلا


پاسخ
آوا

بدون اغراق دکتر باغبان از بهترین های مغز و اعصاب هستند


پاسخ
امید

سلام و وقت بخیر،
تفاوت جراح مغز و اعصاب و متخصص مغز و اعصاب تو چیه؟
آیا کسی که جراح خوبیه، متخصص خوبی هم هست؟


پاسخ
فاضلی

دکتر باغبان،یکی از بهترین جراحان مغز و اعصاب ایران است..از نظر اخلاق و رفتار ایشان با مریض اگر بگویم یکی از بهترین است،مبالغه نکرده ام،پیش چند دکتر دیگه در مورد دیسک کمر مراجعه کردم همشون میگفتند نیاز به پروتز دارم ولی ایشان با دقت بسیار فرمودند پروتز نیاز نیست چون عوارض خودش را دارد..بهر حال ایشان نمونه یک انسان به تمام معنا هستند.در پیج اینستا اگر از ایشان سوال شود با توجه به حدود پانزده کا فالوور،باز هم جواب سوال را میدهند..


پاسخ