رگ به رگ شدن کمر و انواع روش های درمان

  • تاریخ: خرداد ۸, ۱۳۹۹
  • دسته بندی: بیماری ها
  • دیدگاه کاربران: بدون دیدگاه
  • تعداد بازدید: 2051 بار
رگ به رگ شدن کمر

رگ به رگ شدن کمر یکی از شایع‌ترین دردهای ناحیه کمری است که در اثر انجام حرکات کششی، چرخش و خم شدن ناگهانی یا فعالیت‌های شدید بدنی رخ می‌دهد. در این حالت ماهیچه‌های قسمت کمر و تاندون‌ها دچار آسیب و پارگی شده و باعث ایجاد درد در ناحیه کمر می‌شوند. التهاب و درد در ناحیه کمری در نهایت اسپاسم عضلانی را به دنبال داشته و فرد را در انجام ساده‌ترین کارهای روزانه خود ناتوان می‌کند. در این مقاله در مورد علل رگ به رگ شدن کمر، تشخیص و راه‌های درمان آن صحبت می‌کنیم. با ما همراه باشید.

رگ به رگ شدن کمر در چه صورت ایجاد می‌شود؟

در قسمت پشت بدن هر فرد مجموعه‌ای از عضلات و رباط‌ها وجود دارند که مهره‌های ستون فقرات را به هم متصل می‌کنند و آن‌ها را در جای خود نگه می‌دارند. این بافت‌ها وظیفه محافظت از ستون فقرات شما را برعهده دارند ولی همیشه آن‌قدر قوی نیستند که در مقابل فشارهای وارد شده بر کمر دوام بیاورند. در این صورت ممکن است به دلیل فشار زیاد یا انجام فعالیت‌هایی که باعث کشیدگی بافت‌ها می‌شود، ضعیف شده و دچار پارگی شوند. به این حالت رگ‌به‌رگ شدن کمر گفته می‌شود.

دلایل رگ به رگ شدن کمر

هر فعالیتی که باعث فشار بر روی عضلات و رباط‌های ناحیه کمری شود، رگ به رگ شدن کمر را به دنبال دارد. این فعالیت‌ها عبارتند از:

  • ورزش‌های شدید بدنی مانند مسابقات راگبی که در آن حرکات سریع و ناگهانی بسیاری وجود دارد.
  • فشارهایی که در اثر کشیدگی مکرر بدن به سمت جلو یا بالا ایجاد می‌شود.
  • قرارگیری بدن در وضعیت نامناسب که حتی در هنگام انجام فعالیت‌های ساده‌ای چون کتاب خواندن نیز ممکن است رخ دهد.
  • سبک زندگی و عدم تحرک که ضعیف شدن عضلات کمر را به دنبال دارد.
  • حالت نامناسب بدن در هنگام خواب که اغلب در هنگام خوابیدن روی شکم رخ می‌دهد.
  • بلند کردن اشیای سنگین در صورتی که اصول آن رعایت نشود.
  • اضافه وزن یکی از مهم‌ترین دلایل فشار بر روی ماهیچه‌ها و بافت‌های کمر است که می‌تواند منجر به رگ به رگ شدن کمر شود.
  • عوامل روانی مانند استرس عاطفی نیز می‌تواند به عضلات فشار وارد کرده و رگ به رگ شدن کمر را به دنبال داشته باشد.

علائم ایجاد رگ به رگ شدن کمر

رگ به رگ شدن کمر نشانه‌ها و علائمی دارد که فرد می‌تواند در صورت مشاهده آن‌ها متوجه این اتفاق شده و برای بررسی بیشتر و درمان به پزشک مراجعه نماید. علائم رگ به رگ شدن کمر عبارتند از:

  • درد در ناحیه پایینی کمر که معمولا پهلو و باسن‌ها را نیز درگیر می‌کند.
  • ایجاد گرفتگی در قسمت پایینی کمر که باعث محدود شدن حرکات بدنی بیمار می‌شود.
  • سفتی عضلات و ایجاد درد که باعث می‌شود بیمار نتواند بدن خود را در حالت طبیعی نگه دارد.
  • اسپاسم عضلانی که می‌تواند در هنگام استراحت یا فعالیت رخ دهد.
  • ایجاد درد طولانی مدت در ناحیه کمر که معمولا بین ۱۰ تا ۱۴ روز طول می‌کشد.
تشخیص رگ به رگ کمر

تشخیص رگ به رگ شدن کمر

در صورتی که بیمار علائم بالا را مشاهده نماید،  به پزشک مراجعه می‌کند تا درد ناحیه کمری را کاهش داده و فعالیت‌های خود را از سر بگیرد. در این زمان پزشک ابتدا تشخیص می‌دهد که این درد به علت رگ به رگ شدن کمر ایجاد شده یا دلیل دیگری دارد. در این‌ شرایط پزشک برای تشخیص درست و تجویز درمان مناسب، مراحل زیر را به ترتیب دنبال می‌کند:

  • پزشک در ابتدا با بیمار صحبت کرده و در مورد محل درد، نشانه‌ها و روش‌هایی که بیمار برای تسکین درد مورد استفاده قرار داده است، سوالاتی را می‌پرسد.
  • معاینه جسمانی یکی از مهم‌ترین بخش‌های تشخیص است که ناحیه دقیق درد، میزان درد، محدودیت‌های حرکتی ایجاد شده و … را مشخص می‌کند. در این‌جا مواردی چون میزان عکس‌العمل اندام‌های بدن، ضعف عضلات، کاهش حس و مشکلات عصبی ایجاد شده، مورد بررسی قرار می‌گیرد.
  • عکس‌برداری اصلی‌ترین بخش تشخیص عارضه و بیماری‌های مربوط به استخوان‌ها و عضلات است که علت ایجاد درد و ناحیه دقیق آن را مشخص می‌کند. در این‌ مرحله پزشک از بیمار می‌خواهد تا نتیجه عکس‌برداری از کمر خود را برای او بیاورد. سپس با بررسی عکس، مواردی چون تومور نخاعی ، عفونت یا شکستگی ستون فقرات را مورد بررسی قرار می‌دهد تا علت درد کمر را پیدا کند. علاوه بر این، عکس‌ ساختار مهره‌ها، مفاصل و تغییرات ایجاد شده در آن را نیز نشان می‌دهد.
  • ام آر آی، نوعی تصویربرداری سه بعدی است که به پزشک کمک می کند تا ساختارهای بدن را به طور دقیق‌تری مشاهده کرده و مواردی چون تومور، مشکلات ایجاد شده در عصب نخاعی و … را با جزئیات بیشتری بررسی نماید تا علت درد مشخص شود.

درمان رگ به رگ شدن کمر

پزشک پس از تشخیص رگ به رگ شدن کمر، بر اساس سن بیمار، سابقه پزشکی و … درمان مناسب را تجویز می‌کند. در ادامه به بررسی هریک از روش‌های درمانی رگ به رگ شدن کمر می‌پردازیم.

استراحت مطلق: در این حالت پزشک به بیمار توصیه می‌کند تا به مدت ۲ تا ۳ روز استراحت مطلق داشته باشد و از انجام کارها و فعالیت‌های سنگین خودداری نماید. البته این استراحت نباید تا حدی باشد که باعث خشکی عضلات و ضعیف شدن آن‌ها شود. در این صورت ممکن است درد و ناراحتی بیشتری را برای بیمار به دنبال داشته باشد.

کمپرس یخ:  بهترین راه‌حل برای کاهش درد و التهاب ناحیه آسیب‌دیده  کمپرس یخ است. دقت داشته باشید که برای انجام این کار باید یخ را درون یک حوله یا تکه‌ای پارچه بپیچید و سپس بر روی کمر خود قرار دهید.  در  هر مرحله کمپرس یخ را به مدت ۱۵ دقیقه بر روی کمر قرار داده و هر نیم ساعت یک بار این کار را تکرار کنید. 

گرما درمانی: در ۴۸ ساعت اول گرفتگی، گرمادرمانی می‌تواند به میزان قابل توجهی در کاهش درد مفید باشد. از این روش قبل از شروع فیزیوتراپی نیز استفاده می‌شود تا بیمار برای انجام حرکات ملایم و تمرینات انعطاف‌پذیری آماده گردد.

دارو درمانی

دارودرمانی

 برای کاهش درد و درمان کشش عضلات و مفاصل کمر، داروهایی تجویز می‌گردد که عبارتند از:

  • داروهای مسکن: یکی از مسکن‌هایی که بدون داشتن نسخه نیز می‌توانید از داروخانه‌ها تهیه کرده و برای کاهش درد مورد استفاده قرار دهید، استامینوفن است. این دارو در نحوه ارسال سیگنال‌‌های درد اختلال ایجاد کرده و از این طریق درد حاصل از رگ به رگ شدن کمر را کاهش می‌دهد.
  • داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs): وجود التهاب در ناحیه آسیب‌دیده باعث ایجاد درد می‌شود که در نتیجه ناراحتی بیمار را به دنبال دارد. از این رو، در این مواقع برای کاهش التهاب از داروهایی استفاده می‌شود که از بین آن‌ها می‌توان به ایبوپروفن، آسپرین و ناپروکسن اشاره نمود. این داروها با نسخه یا بدون نسخه قابل دریافت هستند.  
  • داروهای شل‌کننده‌ عضلات: گاهی اوقات پزشک برای کاهش درد و اسپاسم عضلانی، داروهای شل‌کننده‌ عضلات را تجویز می‌کند. این داروها آرام‌بخش هستند و به علت عوارضی که برای بیمار ایجاد می‌کنند، معمولا به صورت کوتاه‌مدت تجویز می‌شوند.

فیزیوتراپی

همان‌طور که بیان شد، پزشک در اولین مرحله، استراحت مطلق را به بیمار توصیه می‌کند و سعی می‌کند با داروهای ضد درد و شل‌کننده‌ تا حدی درد بیمار را آرام کند. اگر این روش جواب ندهد و بیمار همچنان با رگ به رگ شدن کمر درگیر باشد، فیزیوتراپی برای او تجویز می‌گردد.

ماساژ: اولین قدم برای کاهش درد، ماساژ بافت آسیب‌دیده است که باید توسط افراد خبره انجام گیرد. ممکن است پزشک از کشش نیز برای تحرک و هم‌طرازی حرکات ستون فقرات استفاده کند.

ورزش: ورزش به کاهش اسپاسم عضلانی کمک کرده و باعث تقویت حرکات مفصلی، افزایش دامنه حرکات و قوی شدن عضلات کمر و شکم می‌شود. حرکاتی که در این بخش مورد استفاده قرار می‌گیرند اغلب حرکات کششی هستند که باید طبق دستورالعمل پزشک یا تحت نظر افراد حرفه‌ای انجام شوند.

بازآموزی عصبی عضلانی: یکی از بخش‌های فیزیوتراپی، بازآموزی عصبی عضلانی است که از آن برای بهبود حالت‌های بدن در هنگام نشستن و خواب، محافظت از ستون فقرات آسیب‌دیده و بازگرداندن ثبات، استفاده می‌شود.

کمربندهای طبی

کمربندهای طبی یا بریس، از جمله مواردی هستند که می‌توانند در درمان پارگی عضلانی موثر باشند. بریس‌ها انواع متفاوتی دارند که در رگ‌به‌رگ شدن کمر دو نوع آن مورد استفاده قرار می‌گیرد:

  • بریس‌های فشرده‌ساز: این نوع بریس‌ها باعث فشرده‌سازی ناحیه شکم و کمر شده و با افزایش جریان خون در این بخش، باعث سرعت بخشیدن به بهبودی بیمار می‌شوند.
  • بریس‌های محافظ: نوع دیگری از بریس نیز وجود دارد که مخصوص بلند کردن اجسام است. این نوع بریس‌ها میزان درد را کاهش داده و از آسیب به تاندون‌ها و پارگی بیشتر بافت‌ها جلوگیری می‌کند.

تزریق اپیدورال

تزریق اپیدورال یکی از روش‌های درمان اختلالات ناحیه کمری است که در آن پزشک دارو را در فضای اپیدورال ستون فقرات تزریق می‌کند. این داروها معمولا داروهای ضد التهابی هستند که باعث کاهش درد بیمار در ناحیه آسیب‌دیده می‌شوند. در این‌جا پزشک با استفاده از اشعه ایکس محل درد را به دقت تشخیص داده و سوزن را در همان ناحیه هدایت می‌کند.

طب سوزنی

طب سوزنی طب سنتی مردم چین است که امروزه در درمان بسیاری از بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش متخصص طب سوزنی، سوزن‌هایی با اندازه‌های متفاوت را وارد بدن می‌کند که البته نقطه ورود آن‌ها بسیار مهم است. متخصصان طب سوزنی معتقدند جریان انرژی در اطراف ناحیه رگ به رگ شده یا کشیده شده کاهش می‌یابد و همین مسئله باعث کاهش جریان گردش خون در این منطقه می‌شود. در این‌جا طب سوزنی به آزاد کردن جریان انرژی کمک کرده و بهبود فرد بیمار را سرعت می‌بخشد. طب سوزنی علاوه بر کاهش درد و تورم، مواد مغذی مهم را به بخش آسیب‌دیده رسانده و سلول‌های مرده را نیز از آن خارج می‌کند.

جلوگیری از رگ به رگ کمر

جلوگیری از رگ به رگ شدن کمر

رگ به رگ شدن کمر یکی از رایج‌ترین مشکلات کمری است که می‌تواند برای بسیاری از افراد اتفاق بیفتد، اما این به این معنی نیست که نمی‌توان از آن پیشگیری کرد. راهکارهای ساده‌ای برای جلوگیری از بروز این مشکل وجود دارد که عبارتند از:

  • تمرینات تقویت‌کننده عضلات شکم مانند شنا، پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری را در برنامه روزانه خود جای دهید.
  • تا جایی که می‌توانید از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید و اگر مجبور به این کار هستید، حتما از فرد دیگری نیز کمک بگیرید.
  • برای بلند کردن اجسام سنگین باید اصول آن را رعایت کنید. هنگام خم شدن، از زانو خم شوید و پشت خود را صاف نگه دارید. زمانی که قصد چرخیدن دارید، کمر خود را نچرخانید بلکه از پاهای خود برای حرکت استفاده کنید.
  • شما باید در هنگام خواب، نشستن یا ایستادن بدن خود را در حالت مناسب قرار دهید.
  • بدترین حالت خواب، خوابیدن روی شکم است. این حالت باعث انحنای پشت بدن می‌شود که در نهایت درد کمر یا گردن شما را بیشتر می‌کند.
  • دخانیات باعث گرفتگی رگ‌ها، تحلیل دیسک و درد در ناحیه پایینی کمر می‌شوند. بنابراین، بهتر است از کشیدن سیگار و استعمال دخانیات خودداری کنید.
  • یکی از دلایل گرفتگی عضلات­، استرس و ناراحتی‌های روحی است. تا جایی که می‌توانید خود را از استرس دور نگه دارید.
  • تناسب اندام و پیشگیری از اضافه وزن یکی از مهم‌ترین نکاتی است که در جلوگیری از اختلالات ناحیه کمری تاثیر بسیاری دارد. در صورتی که دچار اضافه وزن هستید، سعی کنید وزن خود را کاهش داده و به تعادل برسانید.
  • از صندلی‌های پشتی‌دار استفاده نمایید و انحنای بدن را در حالت نشستن حفظ کنید.
  • اگر ورزشکار هستید، حتما در هنگام ورزش کردن از تجهیزات مناسب استفاده کرده و نکات ایمنی را رعایت نمایید.
  • در هنگام رانندگی صندلی خود را در حالت مناسبی قرار داده و کمربند ایمنی‌تان را حتما ببندید.

در این مقاله در مورد رگ به رگ شدن کمر صحبت کردیم و اطلاعاتی را در این مورد در اختیارتان قرار دادیم. این عارضه در اغلب موارد با استراحت کردن، گرمادرمانی یا سرمادرمانی، بهبود می‌یابد و هیچ جای نگرانی برای آن نیست. اما توصیه می‌کنیم تا جایی که می‌توانید مراقب ستون‌فقرات، تاندون‌ها و بافت‌های کمری خود باشید تا هرگز دچار بیماری یا عوارض ناحیه کمری نشوید. سلامتی شما آرزوی ماست، پس از آن به خوبی مراقبت کنید.  

نظرات